השאלה איזה טיפול רגשי הוא מיטבי עבור הילד, היא חשובה במיוחד ומעסיקה הורים, אנשי חינוך ומטפלים. פעמים רבות, נראה שטיפול קבוצתי עשוי לסייע לילד בהתמודדות עם מצוקתו. ואולם, בדומה לסגנונות השונים המאפיינים טיפולים פרטניים, גם הטיפול הקבוצתי בילדים הוא מגוון ומתייחד בהתאם לתפיסה הטיפולית העומדת בבסיסו. כדאי להכיר את המאפיינים השונים של הטיפול הקבוצתי בילדים, על מנת להתאים את הטיפול למצוקה של הילד, לאישיותו ולאופי השינוי הרצוי. במאמר, אדון במאפיינים השונים של טיפול קבוצתי רגשי בילדים בתוך קבוצה ולהרחיב שלוש גישות מרכזיות המשמשות אנשי מקצוע לטיפול קבוצתי בילדים.
טיפול קבוצתי בילדים נובע מחשיבותם של החיים במסגרת הקבוצתית. כאשר אנו מוצאים את עצמנו מנותקים מהחיים הקבוצתיים, הדבר גורם לנו לסבל, לתחושת בדידות ולמועקה. במקרה של ילדים, הצורך בחיים קבוצתיים חשוב במיוחד. קבוצת המשפחה, הקבוצה הכיתתית וקבוצת החברים מהווים מסגרת חשובה ואף הכרחית להתפתחות הרגשית והנפשית של הילד. לטיפול קבוצתי בילדים, השפעה חיובית מעצם הצטרפות הילד לילדים נוספים המתמודדים עם קשיים, בעיות ותסכולים משותפים. הטיפול הקבוצתי עשוי לעזור לילד להתמודד עם מגוון של מצוקות כמו: הסתגלות לחברת ילדים, פתרון קונפליקטים, רכישת הערכה ואהבה מהסביבה וגיבוש דימוי עצמי חיובי. טיפול קבוצתי מאפשר לילדים לפגוש רגשות לא מעובדים, כמו: פליאה, התרגשות, ייאוש וכעס ולעבד אותם ביחד בתוך המרחב הבין אישי. התחברות עם ילדים אחרים בעלי התמודדויות דומות בסביבה תומכת, יכולה להיות צעד משמעותי לקראת רכישת אמון בסביבה ובניית זהות עצמית. ניתן לחלק טיפול קבוצתי בילדים לשלוש פרדיגמות שונות: קבוצה תומכת, קבוצה פסיכודינאמית וקבוצה קוגניטיבית ביהייביוריסטית. שיטות אלו שונות באופן הטיפול ובאופי הסיוע שהן מעניקות לילד.
תרפיה בקבוצה תומכת: קבוצה זו כוללת תהליכים התערבותיים השמים את יהבם כלפי חיי הילד בהווה, התנהגותו ודרך התמודדותו בחיי היום יום. זאת עושים באמצעות העצמה וחיזוק של חברי הקבוצה בהתמודדותם עם הקשיים המפריעים לילד במשימות החיים השגרתיות, כגון: קשיים חברתיים, משבר משפחתי או דימוי עצמי נמוך. מעניקים התhיחסות מועטה לפרטי חוויות המצוקה שעברו הילדים בעבר ומושם דגש רב על אוירה כללית של שייכות ונוחות. הקבוצה יכולה להיערך הן במתכונת טיפולית והן במתכונת קהילתית. לרוב, הקבוצה מתבצעת במתכונת פתוחה, המאפשרת הכנסת משתתפים חדשים במהלך סדרת המפגשים. מחקרים שבחנו את יעילות הטיפול התמיכתי, מציינים שיפור בסימפטומים כמו תחושת בדידות, קשיים חברתיים ובטחון עצמי נמוך.
תרפיה קבוצתית פסיכו דינאמית: המרכיבים החשובים בהצלחת הטיפול הדינמי הינם הבנה של אישיות הילד והיחסים שלו עם הסובבים אותו. במהלך הטיפול הפסיכו דינאמי, חברי הקבוצה מתייחסים למושגים המודעים והבלתי מודעים, המשקפים את הרגשות המתעוררות בעקבות הקושי והמצוקה שהביאו אותם לטיפול. המטפל מעודד את הילדים בקבוצה לדבר על המועקה שלהם, במטרה לעבד את התחושות הסובבות את המצוקה, כגון: חרדה, פחד, אימה, בדידות וכאב. מחקרים מראים כי טיפול פסיכו דינאמי קבוצתי בילדים מביא לשיפור כללי במצוקה של חברי הקבוצה, לבניית תחושת ערך עצמי ודימוי עצמי, לפיתוח מודעות עצמית ולהתמודדות מיטיבה עם תסכול.
תרפיה קבוצתית קוגניטיבית התנהגותית: טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי, מעניק דגש לשינוי המחשבות ולפרשנות שמעניקים הילדים לאירועים בחייהם. זאת, במטרה לספק לחברי הקבוצה כישורים ויכולות לשם התמודדות מיטיבה עם קשיים, תסכולים ומשברים. במהלך הטיפול נעשה שימוש ב'חשיפה שיטתית' ובטכניקות להבנייה מחדש לשם עיבוד המצוקה. כל משתתף מקבל הזדמנות לספר את החוויה אותה הוא עבר, כאשר הילדים האחרים מקשיבים לו. באופן זה, הילדים לוקחים חלק בעיבוד המצוקות שלהם הן באופן ישיר על ידי סיפור החוויה שלהם והן באמצעות הזולת על ידי הקשבה לחוויות של המשתתפים האחרים. המודל הקוגניטיבי התנהגותי מעודד את הכוח שבתמיכה קבוצתית. זאת על ידי התפיסה בה חברי הקבוצה מקשיבים לכל יחיד ללא שיפוט או ביקורת. השיטה נמצאת כטובה לטיפול בהתמודדות עם משברים, דיכאון וחרדות וכן להקניית כישורים חברתיים.
לסיכום: טיפול קבוצתי בילדים מאפשר לילד להבין מחדש את רגשותיו, לשתף ולעבד קשיים ומצוקות אותן הוא חווה. במיוחד, לטיפול הקבוצתי יש תפקיד חשוב בלאפשר לילד לצאת מבדידותו ולמצוא חוויה של נראות ושייכות על ידי המפגש עם הזולת. סוגים שונים של טיפול קבוצתי מתאימים לתסמינים שונים ומתאפיינים בצורת טיפול ייחודית להם. אני מאמין שבבחירת טיפול קבוצתי נכון עבור ילד, יש להכיר את סגנון הטיפול ולהתאים אותו לאופי המצוקה של הילד.
פלג דור חיים הינו פסיכולוג במכון האביב