פרופסור אילן דלאל

פרופסור אילן דלאל, מנהל מחלקת ילדים בבי"ח וולפסון בחולון והיועץ הרפואי של מכון האביב, הוא מומחה לרפואת ילדים, לאלרגיה ואימונולוגיה, תזונת תינוקות וילדים.

בין התפקידים שמילא:

  • יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בין השנים 2010-2013
  • שותף בועדה של משרד הבריאות לקביעת הקריטריונים לתזונת ילדים ותינוקות. 
  • מנהל מיון ילדים ב"וולפסון", חולון

הפינה השבועית של פרופ' דלאל 

במסגרת הפינה השבועית של פרופסור אילן דלאל, אנחנו פותחים בפני ההורים את האפשרות לשאול, להתייעץ ולשתף בנושאי רפואת ילדים, התפתחות הילד, אלרגיה ומערכת החיסון.

מדי שבוע בימי ראשון אנחנו מפרסמים באתר ובדף הפייסבוק שלנו תשובות לשאלות נבחרות. גם אתם יכולים לשתף אותנו בשאלות דרך הטופס המצורף.  

טלפונים לקביעת תור:

054-4564432

03-5585147

 
שאלות נפוצות
הסיכוי של תינוק ללא אטופיק דרמטיטיס לפתח אלרגיה למזון הוא 2-5% לעומת 20-15% אצל תינוק עם אטופיק דרמטיטיס.
הסיכוי עולה כאשר יש רקע אלרגי משפחתי כמו קיום אטופיק דרמטיטיס, נזלת אלרגית או אסטמה אצל אחד ההורים או אצל אח/אחות.
לאחרונה יצאו מחקרים שחשיפה למזונות אלרגנים מגיל 4-6 חודשים עשויה להקטין את הסיכוי לפתח אלרגיה למזונות אלה.
מחקר גדול שהתפרסם לאחרונה הראה ירידה משמעותית בשכיחות האלרגיה לבוטנים אצל תינוקות עם אטופיק דרמטיטיס שנחשפו לחטיפי/חמאת בוטנים לעומת תינוקות שלא נחשפו למאכלים אלה בשנה הראשונה לחייהם. המסקנה היא שחשיפה למזונות מוצקים, כולל מזונות עם שכיחות גבוהה של אלרגיה כמו ביצים, בוטנים, ושומשום, החל מגיל 4 חודשים עשויה להפחית את הסיכוי לפתח אלרגיה למזון.
אין ספק שללחץ ומצב נפשי יש השפעה עצומה על מערכות שונות בגופנו. ידוע שמצב רוח ירוד ודיכאון משפיעים לרעה על המערכת החיסונית ולכן תהליכי הריפוי וההחלמה נפגעים אפילו במחלות קשות כמו סרטן. גם לגבי מחלות אלרגיות שונות ישנו קשר ברור בין לחץ והחרפה במהלך ותדירות המחלה אם כי לא נמצא קשר ישיר בין לחץ והופעת המחלה. ברור שאסטמה איננה מחלה פסיכוסומטית אבל לחץ עלול להחריף חומרה ותדירות של התקפי אסטמה. גם במחלה אלרגית אחרת כמו אורטיקריה כרונית, או בשמה העברי "סרפדת", המתבטאת בפריחה כרונית מפושטת ומאוד מגרדת בעור, ישנה החמרה בתדירות וחומרת הפריחה במצבי לחץ ומשתפרת כאשר מצבו הנפשי של החולה משתפר. ממצאים דומים יש גם לגבי נזלת אלרגית ודלקת עיניים אלרגית כך שאין ספק שינו קשר הדוק בין מצב נפשי ולחץ ומחלות אלרגיות ואחרות.
אפשר לסכם זאת כפי שאמרו חז"ל: נפש בריאה בגוף בריא.
מחקר ענק שנעשה בארה"ב וכלל מעל 55,000 ילדים מתחת לגיל 12 שנים מצא ש 6% מהם נחשפו לעשן סיגריות בבית!
בקבוצה זאת נמצא סיכוי גבוה להופעת קשיי למידה, הפרעת קשב וריכוז והפרעות התנהגות בהשוואה לילדים אשר לא נחשפו לעשן סיגריות בבית. הסיכון אצל בנים היה גבוה באופן משמעותי מזה של בנות. גורם סיכון נוסף שנמצא משמעותי היה שיוך לשכבה סוציו-אקונומית נמוכה. החוקרים מסכמים וכותבים את מה שכולנו כבר יודעים – מומלץ להפסיק לעשן אם לא למען בריאותנו אז לפחות למען בריאות ילדינו.
סייעת לגן ניתנת החל מגיל 3 שנים לכל ילד עם תגובה אלרגית מטיפוס מיידי מסכנת חיים הזקוק להשגחה מתמדת וצריך להחזיק מזרק אפיפן וזאת במסגרת חוק חינוך חובה.
לפני גיל זה יש צורך לפנות לרשות המקומית אגף החינוך במקום מגורייך כדי לקבל סייעת שלא במסגרת חוק חינוך חובה. כמובן שלפני כן יש צורך בבדיקה אצל רופא אלרגיה מומחה כדי לקבל מכתב המסכם את מצבו של הילד, מידת החומרה של האלרגיה, הצורך להיות בהשגחה מתמדת והצורך לשאת מזרק אפיפן.
לאחרונה ישנו טרנד של עיטוף התינוק בחיתול בצורה הדוקה כולל גפיים. הטענה היא שעיטוף זה גורם לתינוק להיות רגוע יותר.
לא מזמן, התפרסם מחקר גדול שבדק את הנושא בצורה מבוקרת ומסקנת החוקרים היתה חד משמעית. העיטוף ההדוק כרוך בעליה של פי שניים בסיכון למוות בעריסה אצל תינוקות רכים. מוות בעריסה זאת טרגדיה נוראית למשפחה ועד היום למרות המאמצים הרבים המושקעים בחקר תחום זה, לא נמצאה הסיבה המדויקת לכך ישנן הנחיות של כל אירגוני הבריאות העולמיים כולל בארץ שנועדו להפחית את הסיכון למוות בעריסה.
ההנחיות:
- יש להשכיב את התינוק על הגב יש להשתמש במיטת תינוק תקנית עם תו תקן, הכוללת מזרן קשיח. על הסדין להיות מתוח והדוק
- יש להרחיק ממיטת התינוק חפצים רכים כגון: כריות, שמיכות רכות, בובות, צעצועים רכים וכו
- אין להשתמש במגן ראש/מיטה. מגן זה עלול לגרום ללכידה של ראש התינוק ולחנק
- אסור לישון עם התינוק באותה מיטה
- יש להימנע מחימום יתר של החדר. הטמפרטורה המומלצת היא 23-24
- רצוי להשתמש במוצץ בזמן ההשכבה
- הימנעות מעישון


לשליחת שאלה לפרופ' דלאל