איך להצליח בבית הספר? כששואלים את השאלה הזאת, רוב ההורים חושבים מיד על הצלחה לימודית במונחים של 100 בכל מקצוע, וכשזה קורה, כולם שמחים: הילד, המורה ובמיוחד ההורים. אבל, האם זאת אכן הצלחה לימודית?
מהי הצלחה בכלל? והצלחה בבית הספר בפרט? הורים רבים ואפילו גורמים במערכת החינוכית רואים בציון טוב מטרה, אבל זאת לא ממש הצלחה. ראשית ציונים לא מביאים לידי ביטוי את הייחודיות של כל ילד. אם שני ילדים קיבלו ציון זהה, המספר לא מספר על היכולות המיוחדות של כל אחד מהם. בנוסף, לעיתים על אף שתלמיד קיבל ציון גבוה הוא בכל זאת עלול להרגיש שאינו מוצלח דיו, אז האם ציון גבוה מספיק במקרה זה?
לכן השאלה הנכונה היא: איך לגרום לילד להרגיש שהצליח בבית הספר? תחושת ההצלחה קשורה אצל ילדים ומבוגרים לחוויה של עשייה משמעותית. כאשר אנו עובדים קשה לא רק על מנת לבצע את המשימה, אלא מתוך תחושה שאנו עוסקים במשימה חשובה, שכדאי להתאמץ בעבורה – חווית ההצלחה תהיה ממניע פנימי ולא ממניע חיצוני. ישנם מחקרים רבים שמוכיחים שילדים שמקבלים ציונים טובים (ונחשבים מוצלחים בעיני הסביבה) אינם בהכרח מרגישים בעלי ערך, ונמצאים תחת לחץ " לשמור על רף גבוה". הם מרגישים לחוצים מאוד ואפילו מפתחים קשיים רגשים הקשורים ללחץ וערך עצמי נמוך.
כיצד נעזור לילד להרגיש מוצלח בבית הספר?
קודם כל צריכים לדעת באיזה תחומים הילד מתקשה ולסייע לו בצורה חיובית. למשל לעזור לו בשיעורי בית, לתת לו שיעורים פרטיים במידה וצריך( למרות שעזרה של הורים, יכולה להיות משמעותית יותר מעזרה מקצועית), ובמיוחד, לדעת שבתחום הזה, הילד מתקשה ולא להתייחס אליו כאילו "שאינו לא מתאמץ מספיק". בנוסף, חשוב לדעת איזה נושאים מעניינים את הילד ובאיזה תחומים הילד הכי חזק ( לרוב הם אותם נושאים), כי כולנו אוהבים יותר את הנושאים שאנחנו מרגישים חזקים בהם). חשוב לתת לילד להתפתח בתחומי החוזק, זאת אומרת לאפשר לו ללמוד ולהתעסק בתחומים בהם הוא מרגיש שהוא טוב ומתעניין בהם, זאת על מנת לחזק את תהליך הלמידה העצמאית ובמיוחד כדי לאפשר לילד ללמוד דברים בעלי משמעות עבורו.
תהליך הלמידה הנו תהליך רגשי, וכאשר צריכים ללמוד את מה שחייבים, רוב הילדים( והמבוגרים) אינם מוצאים משמעות בלמידה עצמה. לצד זה, כאשר הילד מתעניין בנושא, הוא לומד מתוך רצון, ומנסה להעמיק כי זה מעניין אותו וחשוב לו, לכן מרגיש מאוד מסופק מתהליך הלמידה עצמה, ולא רק מהציון שיקבל.
חשוב מאוד לזכור שאין אדם שהוא טוב בכל התחומים ולצערנו, הרבה פעמים בתהליך הלמידה, מתמקדים בתחומי הקושי, דבר שגורם לילד להרגיש חסר ערך ולא מוצלח. כדי שהמצב הזה לא יקרה, חשוב מאוד לתת לילד להיות פעיל בחיפוש אחרי הנושאים המעניינים אותו ולעודד אותו ללמוד ולהעמיק בהם. תהליך זה, יאפשר לילד להרגיש שהלמידה שייכת לו, וכתוצאה מכך הוא יוכל לאמר לעצמו "אני טוב בזה" והכי חשוב, ירגיש שתהליך הלמידה משמעותי עבורו.
מה עושים כאשר הילד מרגיש לא מוצלח? כאשר דבר כזה קורה, לא צריכים לעזור לילד להצליח יותר, אלא קודם כל לעזור לו להרגיש טוב יותר. זה אפשרי באמצעות מתן תחושה שאנחנו מעריכים את הילד שלנו מעבר לציונים שהוא מקבל ובמידת הצורך להיעזר בסיוע מקצועי בתחום הרגשי .
דויד סימצקין – פסיכולוג חינוכי