ויסות חושי הנו תהליך מרכזי של עיבוד מידע הכולל את כל מערכות החוש. תהליך זה מתייחס ליכולתו של הפרט להסדיר ולארגן את תגובותיו לגרייה באופן אדפטיבי ההולם את דרישות המצב. תהליך זה מתייחס לתגובות פיזיולוגיות כמו גם לתגובות התנהגותיות של הפרט. פיזיולוגית, קיימת הפחתה או הגברה של הפעילות העצבית, על מנת לשמור על מצב של איזון במערכת העצבים המרכזית. מצב זה מחייב הסתגלות לכמות, לעוצמה, למשך הזמן, למורכבות ולמגוון של הגרייה החושית. התנהגותית, תהליך הויסות מאפשר לפרט להשיג ולשמור על רמה אופטימאלית של פעילות ולהתאים את עצמו לאתגרים של חיי היומיום. יכולת זו חיונית לאיכות חייו של הילד ומשפיעה על איכות האינטראקציות שלו עם הסביבה הפיזית והאנושית.
ליקוי בויסות החושי (Sensory Modulation Disorder) מוגדר כקושי בויסות וארגון של העוצמה, האינטנסיביות והאופי התגובות ההתנהגותיות לקלט סנסורי בהתאם לדרישות הפעילות והסביבה, דבר המפריע ליכולת של האדם להשיג ולשמר טווח אופטימאלי של תפקוד ולהסתגל לאתגרים בחיי היום יום. השכיחות של SMD גבוהה ונעה בין 5%-10% בקרב אוכלוסיית הילדים הטיפוסיים בארה"ב. ליקוי בויסות החושי כולל שלושה תתי סוגים, היכולים להופיע בנפרד או בצירופים שונים במערכות החוש השונות: טקטילית ( מגע), אודיטורי, ויזואלי, אולפקטורי (ריח), פרופריוצפטיבי ( תחושה עמוקה) ווסטיבולרי ( תנועה):
תגובתיות יתר לגירוי (Sensory Over Responsivity)
ילדים אלו מגיבים למידע חושי בעוצמה רבה יותר או באופן ממושך יותר, בהשוואה לילדים עם תגובתיות תקינה. תתכן תגובתיות יתר למידע חושי העשויה להתבטא בדפוסי התנהגות קיצוניים בתגובה לגירוי חושי כדוגמת: בריחה ( flight)- הימנעות מהגירוי, מלחמה (fight)- התנגדות אקטיבית כנגד הגירוי או פחד משתק (freeze).
תת תגובתיות (Sensory Under Responsivity)
ילדים אלו מראים תגובתיות מופחתת למידע חושי, זמן התגובה שלהם ארוך יותר ו/או דרוש להם מידע חושי בעוצמה חזקה יותר או לזמן ממושך יותר לפני שיגיבו. התנהגותם מתוארת כשקטה ופאסיבית בדרך כלל והם נראים עייפים, חולמניים, אדישים, עסוקים בעצמם ומאופיינים בדחף פנימי מופחת ליצירת קשר חברתי וחקירה מוטורית.
חיפוש חושי (Sensory Seeking)
ילדים אלו מאופיינים בצמא בלתי מסופק לחוויות חושיות ולחיפוש אקטיבי של גרייה חושית. פעמים רבות חיפוש זה מתבצע באופן שאינו מקובל על ידי החברה ושאינו מתאים לסביבה ולהקשר בה פועל הילד. החיפוש האקטיבי אחר גרייה יכול להתבטא בתנועתיות מתמדת ובאימפולסיביות. ילד אשר עסוק מדי בחיפוש, ואינו מוצא את הגרייה המתאימה לצרכיו עלול להפוך אגרסיבי בניסיון לספק את צרכיו.
ל- SMD השפעה ישירה על השתתפות הפרט והוא מהווה גורם סיכון להשתתפות נמוכה בחיי היומיום כאשר התגובות ההתנהגותיות של הילד לגירוי או החיפוש אחריו, משליכות על התפקוד שלו בבית, בבי"ס ובסביבות נוספות 2003. מחקרים מדווחים כי ילדים עם SMD מתקשים לעיתים תכופות בפעילויות כמו לבוש, משחק, אכילה ומקלחת. בנוסף לכך, נמצא כי ל SMD השפעה ניכרת על האינטראקציה החברתית של ילדים אלו.