ה"סנוזלן" הינו סביבה רב חושית מבוקרת. (Controlled Multy Sensory Environment) שבה האופי , הכמות והעוצמה של הגירויים נשלטים על ידי המטפל. המושג "סנוזלן" מורכב משתי מילים בהולנדית שמשמעותן "לנמנם" בלי להירדם ו"לרחרח" והוא מסמל רגיעה ותחושה. הגישה פותחה בהולנד כמענה למיעוט אפשרויות הטיפול באוכלוסיית האנשים בעלי פיגור שכלי קשה ועמוק . מטרתו של הטיפול בחדר , אשר מצויד במכשור שמספק גרייה תחושתית , ויזואלית ואודיטורית , לפעול להשגת איזון בין עוררות ורגיעה ולעודד חקירה של הסביבה, הנאה ואינטראקציה חברתית.
אופן הטיפול
הטיפול ב""סנוזלן"" מתבסס על ההנחה שהאינטראקציה של אנשים בעלי מוגבלויות שכליות קשות עם הסביבה הינה בעיקר דרך הערוצים התחושתיים והמוטוריים : ראייה, שמיעה, מגע , ריח וטעם. הגרייה התחושתית ב"סנוזלן" קבועה , צפויה ובטוחה ונמשכת על פי הצורך, כך שהיא מאפשרת לילדים עם תפקוד שכלי נמוך, מספיק זמן לחקור את הסביבה. המטפל אמור להיות מעורב במתרחש ולתפקד כ"מאפשר" ללא התערבות בקצב ובבחירה של המשתתפים, תוך עידוד יכולת הבחירה והעשרת החוויות וההתנסויות שלהם. התפתחות השימוש בסביבה זו לצרכים טיפוליים הביאה לכך שארגונים רבים בארץ ובעולם אימצו את השימוש ב"סנוזלן". ביניהם בתי אבות, בתי ספר מיוחדים, בתי חולים ובתי סוהר. ה"סנוזלן" משמש גם לטיפול באוכלוסיות כמו פיגור שכלי, דמנציה ומחלות נפשיות וכן לטיפול באוטיזם, תסמונת רט, פסיכוגריאטריה ועוד.
ההתערבות הרב חושית
התערבות רב חושית מבוקרת ב"סנוזלן" –שואפת לשפר את איכות החיים של האנשים עם צרכים מיוחדים, על ידי מניפולציה מכוונת של הכמות , העוצמה והאיכות של הגירויים, כשהמטפל בוחן כל העת את השפעתם על המטופל. קיימים מחקרים שבדקו השפעת הטיפול בסביבת ה"סנוזלן" מול סביבות אחרות. נעשתה השוואה באשר להשפעה על מגוון התנהגויות כגון שינויים באפקט, אינטראקציה עם בני האדם והסביבה ,התנהגויות בלתי מסתגלות ועוד. מרבית המחקרים השתמשו במדגם מצומצם ובמדדים התנהגותיים. הממצאים מצביעים על השפעות חיוביות של הטיפול בעיקר על כישורים התנהגותיים , רגשיים.
מחקרים
מחקרים שנעשו על מטופלים עם דמנציה, באנגליה ובהולנד מראים כי ה"סנוזלן" עשוי לתרום לרגיעה, לשפר את מצב הרוח, לקדם את היכולת לאינטראקציה חברתית, לאפשר הבעה מילולית, לחזק הזיכרון ולשפר הקשב והריכוז. במחקר שנעשה באיזי שפירא ב1995 נמצא כי הטיפול ב"סנוזלן" יכול להשפיע על צימצום התנהגויות בלתי מסתגלות והגברת התנהגויות מסתגלות . כן נמצאה השפעה על מדדים פיזיולוגים כגון איזון קצב הלב של ילדים בעלי נכויות ועיכובים התפתחותיים.