סיפור הנפש / טלי רווה
יש סיפור שהילד שלכם אוהב במיוחד ואתם לא מבינים מדוע? הילד שואל אתכם שאלות שאין עליהן תשובות בסיפור? תהיתם פעם בת כמה סינדרלה או איך הרגישה האם החורגת של שלגיה?
הדיאלוג באמצעות סיפורים הינו חלק משיטת טיפול בשם "ביבליותרפיה" המעניקה משמעות אישית לסיפורים, ומאפשרת להיכנס לעולמו הפנימי של המטופל. איך זה עובד? אתם פוגשים את הילד שלכם אחרי יום עבודה ושואלים אותו : "איך עבר עלייך היום?" שאלה לכאורה בנאלית, אך היא עונה על צורך נפשי חיוני – עיכול המאורעות באמצעות סיפורם לאדם אחר. לכל אדם יש סיפור, וכולנו מספרי סיפורים – אנחנו מספרים על עצמנו, מספרים על אירועים, מספרים בדיחות, ואנחנו גם מאזינים לסיפורים של אחרים. חיינו סביב סיפורים בכל מקום ובכל רגע נתון.
ביבליותרפיה הינה שיטת טיפול הרואה סיפורים כמפתח להבנת חיי האדם. למעשה, הסיפור שאנחנו מספרים – בין אם לעצמנו ובין לאחרים – הינו דמות מרכזית בחיים שלנו. הנרטיב שלנו מכיל בתוכו את חויות העבר, פרשנויות סביב העולם, ומבט אל העתיד. החיים יחד עם הנרטיב, יוצרים משמעות שמעצבת את הזהות שלנו.
הטיפול הביבליותרפי מעמיד אור זרקורים על הסיפורים ומאפשר באמצעותם הכרות עצמית טובה יותר, אמפתיה לאחרים, יכולת התבוננות רחבה על אירועים ודרכי התמודדות, והנאה צרופה מסיפורים ללא חיפוש אחר פרשנות ואמת אבסולטית אחת.
המעשיה, לדוגמא, היא ברורה ומוכרת אבל יחד עם זאת יש בה הרבה חללים ופערים שעליהם המטופל יכול להשליך את עולמו – למשל, הרגשות של הדמויות. הביבליותרפיה נעה בין המבנה של הסיפור שיוצר מסגרת וביטחון לבין החופש להכנסת מילים של המטופל לטקסט.
ילדים מזדהים עם דמות בסיפור אשר מעוררת בהם תגובה רגשית חזקה. ההזדהות של הילד מאפשרת לו להרגיש שאינו לבד בפחדיו, בתסכוליו ובמעקותיו, ולמעשה מקבל תוקף לתחושותיו. במהלך הטיפול הביבליותרפויטי הילד משליך על הדמות את תכונותיו ותחושותיו, וכך נפתח צוהר לעולמו הפנימי. דיאלוג באמצעות דמויות בעלי איכויות רגשיות דומות, אבל רחוקות מעולמו הקונקרטי של המטופל, מאפשר ביטוי תכנים שבאופן אחר אולי לא היו עולים.
הזדהות עם דמות בסיפור מאפשרת פורקן רגשי וביטוי לרגשות שהיו קיימים ללא מילים, ובטיפול בביבליותרפיה הדיאלוג נמשך והסיפורים מפגישים אותנו עם הפחדים, הלא מודע, והרגשות. לאחר הבאת תכנים לא מודעים, העבודה נמשכת לעיבוד הדברים, גילוי תובנות והתבוננות אחרת המאפשרת להרגיש אחרת עם המציאות.
אז אם הילד שלכם עונה לכם בצורה לקונית "בסדר" כששאלתם אותם "איך היה היום?" ומרחיב בצורה טכנית על אירועי היום, שמשו דוגמא וספרו אתם משהו קטן על עולמכם הריגשי – על מה חשבתם או כיצד הרגשתם, שידע כי לצד הסיפורים המציאותים קיימים גם סיפורים פנימיים.
טלי רווה, ביבליותרפיסטית
לחזרה לניוזלטר חגים 2018, ניתן ללחץ כאן