ההתערבות הטיפולית בריפוי בעיסוק הינה מורכבת ויוצאת מנקודת הנחה שלכל אדם ומשפחה סגנון חיים, מטרות וצרכים שונים. בנוסף, ציפיות ודרישות הסביבה אף הן שונות מאדם לאדם.
תהליך ההתערבות כולל מספר חלקים: הערכה תפקודית (אבחון), בניית תוכנית התערבות, התערבות והערכה מחודשת.
ראשית, המרפאה בעיסוק מבצעת הערכה של תפקוד הילד בתחומים השונים, בעזרת שאלונים, ראיונות, אבחונים שונים ותצפיות מובנות ובלתי מובנות. לאחר מכן נערך ניתוח של כל המידע המתקבל במטרה לזהות את מקורות הכוח והיכולות של הילד ולאתר את הנקודות לחיזוק. בהסתמך על מידע זה בונה המרפאה בעיסוק תוכנית התערבות הכוללת את מטרות ההתערבות ואף כותבת המלצות נוספות בהתאם לממצאי ההערכה.
התהליך הטיפולי כולל התערבות במרחב הטיפולי והמלצות להמשך העבודה בבית – לשם תמיכה בעבודה הנעשית בקליניקה. חשוב לציין כי ההורים הם שותפים חשובים הן בזיהוי מטרות ההתערבות והן בהוצאה לפועל של תוכנית ההתערבות. תפקיד ההורים כולל בין השאר להיות מעורים במידת האפשר בשעת הטיפול, לצפות, לשאול שאלות וליישם את האסטרטגיות המיושמות בשעת הטיפול גם בבית.
משך הטיפול בריפוי בעיסוק הוא כ-45 דקות במסגרת יחידנית או קבוצתית , בהתאם לצרכי הילדים. במידת הצורך, נערכות גם שיחות עם המורה או הגננת ולעיתים אף נערכים ביקורים בבית או במסגרת החינוכית. כל זאת על מנת ליצור את מסגרת התמיכה הטובה ביותר עבור הילד ומשפחתו.
מעת לעת נעשית הערכה מחודשת שמטרתה לעקוב אחר התקדמותו של הילד בהתאם למטרות שנקבעו . בעקבות הערכה זו, תהיה החלטה על הצורך בהמשך טיפול, קביעת מטרות חדשות או סיום טיפול. במידה וההחלטה תהיה על סיום ההתערבות, יתכן שנזמנו למעקב אחרי פרק זמן מסוים, לוודא המשך ההתקדמות.