טיפול באמצעות משחק בחול הינו שיטת טיפול ייחודית המאפשרת גישה אל הלא מודע והנפש של המטופל באמצעים לא מילוליים. במהלך הטיפול, המטופל עובד באופן חופשי בחול ים הנמצא בארגז עץ, שצבוע בחלקו הפנימי בצבע כחול. הצבע הכחול מיצג מים או שמים. המטופל משתמש במיניאטורות וחפצים טבעיים שונים לפי בחירתו וממקם אותם בארגז החול ויוצר דימוי ויזואלי. תמונות החול, שיוצר המטופל, מהוות פתח אל עולמו הפנימי והנפשי של המטופל. המשחק בחול נעשה בידיים והמגע בחול עם חומרים בראשיתיים מאפשר גישה לרבדים נפשיים עמוקים, הנוגעים בנושאים כגון לידה, קשר ראשוני, מאבקי קיום ומוות.
הטיפול באמצעות משחק בחול מסייע למטופלים בכל גיל להתמודד עם בעיות רגשיות כמו תוקפנות, מתחים, לחצים וחרדות ובסיום התהליך לחזק את האגו ולהזין את הנפש.
טיפול באמצעות משחק בחול מתאים כמעט לכל אדם הרוצה להתמודד עם הבנת עצמו והלא מודע וכדי לחזק את הנפש ומתאים במיוחד לילדים צעירים המתקשים בביטוי מילולי.
ילדים מופנים לטיפול בגלל מגוון רחב של קשיים: קשיים אורגניים, קשיים משפחתיים ועוד.
משך הטיפול תלוי בקושי ובכוחות של המטופל.
לדוגמא, טיפול של ילד בן תשע, תאום, שגילה קושי בנפרדות מאחיו התאום. הילד היה בעל דימוי נמוך עצמיי הפגישות במהלך לימודיים. במהלך הפגישות התרכז ביטויו של הילד באופן סימבולי במשחק בחול. במהלך הפגישות הוא יצר כעשרים וחמש תמונות בארגז חול.
כל תמונה בחול הינה מרכיב הכרחי בתהליך הטיפולי של המטופל. בחירתם ומיקומם של החפצים משקף את המעברים הרגשיים בתוך עולמו הפנימי. התמונות הראשונות היו עמוסות במיניאטורות וניכר בהן העומס וההצפה הרגשית בהם הילד היה נתון. בתמונות הופיעו מאבקים בין מיניאטורות של חיות. הילד סיפר שהוא אוהב את החיות בעלי יכולת הסוואה, הבלתי נראים שיכולים לשנות את צבען ולהיטמע בסביבה (ההקבלה אליו הינה בלתי נמנעת). במהלך התהליך הילד יצר תמונות בהם עלו מאבקי שליטה בין החיות לבני אדם, לכוחות וגיבורי על. סימבול נוסף שהופיע ברוב התמונות חול הוא מיניאטורה גדולה של בית שכל פעם הילד מיקם במקום אחר בארגז. השינויים מבטאים את המשמעות וחשיבות הבית עבורו. לקראת סיום התהליך ממאבקי הכוחות הין בדמויות בארגז החול נחלשו ושליטי הכוחות חברו אחד לשני וחיו בשלום ובקבלה אחד של השני.
במהלך התהליך השתקפו בהתנהגותו ובעבודותיו בארגז החול שינויים חיובים בדימוי העצמי שלו ובעולמו הפנימי.
הטיפול הסתיים לאחר כתשעה חודשים כאשר הילד הביע מגוון של רגשות, הרגיש יותר שמחה, היה בטוח בעצמו, הכיר ביכולותיו והביע רצון להצליח בלימודים.
בטי מלמוד הינה תרפיסטית בכירה באמנות. עובדת במכון האביב ובמשרד החינוך ומתמחה בשיטה הייחודית של טיפול בארגז החול. מטפלת במגוון גילאים וקשיים ביניהם בעיות התנהגות, דימוי עצמי, קבלת גבולות ועוד.