הצצה לתוך העולם של מיינקראפט / יותם דלאל
מכירים את זה שאתם מסתכלים על ילד משחק במחשב ולא מבינים שום דבר ממה שמתרחש? סביר להניח שזאת החוויה הגורפת של הורים שצופים בילדיהם משחקים במיינקראפט (Minecraft), המשחק הסנסציוני שכבש את העולם מאז שנת 2009. למי שלא יצא לו להתיידד עם המשחק, אצרף הסבר קצר: המשחק הוגדר כמשחק "ארגז חול", שבו המשתתף הוא זה שיוצר את עולמו בדומה לילד שמשחק בתוך ארגז חול. כל שחקן מתנהל בעולם תלת מימדי (עם גרפיקה לא מורכבת במיוחד יש לציין), כאשר בתחילת המשחק הוא מוקף בעולם גולמי ופראי. על השחקן ללמוד להתנהל בעולם, הפועל על פי חוקים דומים לעולם שבו אנחנו חיים: עליו לבנות לעצמו בית, לאתר מקורות של מזון, ללמוד ולהתמקצע בתחומים כמו חיטוב עצים וכרייה, והכי חשוב: עליו לגלות את העולם שמסביבו. יש מספר רמות קושי שונות במיינקראפט, כאשר הקשות ביניהן מציבות לשחקן אתגרים בדמות אויבים, מפלצות ואף מציבות את הצורך באכילת מזון על מנת לשרוד.
אז מה כל כך שונה במיינקראפט לעומת משחקים אחרים: רוב המשחקים שאנחנו רגילים אליהם נעים בקצב לינארי, כאשר יש מעבר מאוד ברור בין שלב אחד למשנהו, ובכל שלב ישנן מטרות מוגדרות. לעומת זאת, במיינקראפט אין חוקים וכל אחד רשאי לבחור את דרכו במשחק. יש מי שיקדיש את זמנו לגילוי העולם, יש מי שירצה להתמקצע בבנייה ויש כאלה שישאפו להיות חקלאים מצטיינים. השורה התחתונה היא שבדומה לעולם שלנו, העולם במיינקראפט הוא פתוח לאינטרפרטציה ומאפשר לילד להשליך את עולמו הפנימי על מסך המחשב ולראות איך הפנטזיות שלו מקבלות צורה ממשית. למרות שקיימת דרך לסיים את המשחק באופן רשמי, ילדים רבים יעדיפו להתעלם מהאופציה הזו ופשוט לבנות לעצמם טירה, חווה או במקרים מסוימים, העתק של הבית בו הם גרים בעולם האמיתי (כפי שנראה בתמונות הבאות).
אחד הדברים הנפלאים במיינקראפט הוא שילובם של אלמנטים אקולוגיים, פיזיקליים וכימיים כחלק מחוויית המשחק. למשל, על השחקן לדעת שעצים יכולים לגדול רק בסביבת אור ואדמה ושצמחייה שונה צומחת בהתאם לסביבת הגידול (Biome) בה השחקן נמצא. פרמטרים כמו לחות, טמפרטורה, כמות מים זמינה ועלווה משתנים על פי המערכת האקולוגית בדומה לעולם האמיתי בו אנו חיים. שחקנים יכולים לייצר חומרים כמו זכוכית על ידי חימום חול בתוך כבשן, או להתיך מתכות שונות יחדיו על מנת ליצור מתכות משופרות. מכיוון שלא כל פעולה מצד השחקן תוביל לתוצאות חיוביות, על השחקן ללמוד ולהבין את החוקים של המשחק דרך מחקר, ניסוי וטעייה. אפוא, לא מפתיע שמיינקראפט הוכח מחקרית כמשפר יכולות כגון פתרון בעיות, אסטרטגיה, תכנון ותפיסה מרחבית בקרב ילדים. ישנם אפילו מורים ברחבי העולם, שמתארים כיצד ניתן לשלב את מיינקראפט כחלק ממערך שיעור בתחומים של מתמטיקה ופיזיקה. בתמונות הבאות ניתן לראות סביבות גידול שונות (Biomes) במשחק: ג'ונגל (Jungle) ומישור (Plateau).
למרות כל הסופרלטיבים, גם דברים טובים צריכים להגיע במינון הנכון. אין כאן אף אמירה התומכת בכך שילדים יוותרו על לימודיהם או על חייהם החברתיים בשביל לשחק במיינקראפט. מכיוון שהמשחק פתוח לאינטרפרטציית המשתמש ונטול תחושת זמן, קיימת האפשרות שילדים ישבו שעות על גבי שעות מול המסך ויבלעו לתוך עולם המציאות המדומה. מאגר אינסופי של קליפים על ידי שחקנים מומחים במיינקראפט נמצא בYoutube ומאפ שר לילדים לצפות שעות על גבי שעות בסרטונים, דבר אשר מגביר את סיכויי ההתמכרות. לא ניתן להתעלם מהעובדה שמדובר בקהילה שרק הולכת וגדלה סביב משחק המחשב הפופולרי, וחשוב להבין את התופעה על כל צדדיה הטובים והפחות טובים. כהורים, אין עליכם בהכרח להפוך למקצוענים במשחק, אבל רק טוב יקרה אם תתוודעו לעיסוקיו של ילדיכם מול המחשב, בין אם בתקשורת עמו או בניהול הזמן שלו מול המחשב ביחס לעיסוקים אחרים. מי יודע, אולי אחרי קריאת המאמר תמצאו את עצמכם גם מתחברים לעולם הווירטואלי של מיינקראפט.
יותם דלאל, M.A. בפסיכולוגיה קלינית
לחזרה לניוזלטר חגים 2018, ניתן ללחץ כאן