יש לפנות לאבחון בריפוי בעיסוק כשרואים קושי בהשגת אבני הדרך ההתפתחותיות בזמן (כגון הליכה, ריצה, העדפה מוטורית, אחיזה בשלה, יכולת מנייה, יכולת התאמה ועוד) וכשרואים קושי בהשתתפות של הילד המפריע לתפקודו, כפי שמצופה ממנו על ידי החברה.
קושי בהשתתפות יבוא לידי ביטוי בהמנעות / בריחה ממצבים שונים – כגון המנעות מהשתתפות בעבודות יצירה בגן, המנעות ממשחקים בחצר או בגינת השעשועים, ועוד. אסטרטגיה זו של המנעות/בריחה מהתנסויות שונות יכולות להביא ליצירת פער תפקודי בינו לבין חבריו בתחומים שונים (תחום מוטורי, תחום לימודי, גרפומוטורי וכיוב').
קשיי השתתפות אחרים יכולים לבוא לידי ביטוי בכך שהילד לא מצליח להתמיד במשימה כפי שמצופה מבני גילו, ילד שמתעייף כבר אחרי פעם אחת מטיפוס וגלישה במגלשה (ילד שכבר מצופה ממנו להיות פעיל במרחב ולהיות מסוגל להתמיד במשימה כזו הרבה זמן) או ילד שאינו מצליח לעמוד בקצב הכתיבה בכיתה. בשני המקרים הילדים הללו, מסיבות שונות, אינם מתרגלים מספיק מיומנות תואמת גיל – ובשני המקרים יתפתח פער בינם לבין חבריהם אשר יפריע להמשך ההתפתחות התקינה.
אבחון של ליקויים תחושתיים
אבחון של ליקויים תחושתיים ייעשה על ידי איסוף מידע מגורמים רלוונטים בחיי הילד, (הורים, מסגרת חינוכית, מטפלים מתחומים אחרים וכו')הן על ידי שאלונים והן על ידי ראיונות, וכמו כן על ידי תצפיות של מרפאה בעיסוק על תפקודו של הילד במצבים שונים.
ההתערבות תכלול חינוך והדרכה של המשפחה והאנשים הרלוונטיים בחיי הילד, המלצות לשינויים בסביבה והתערבות בקליניקה. כל אלה קריטיים לגבי הגברת רווחתו של הילד ומשפחתו.
מה הם חלק מהסימנים לליקויים תחושתיים?
הרשימה הבאה כוללת דוגמאות ספורות להתנהגויות אשר יכולות להצביע על ליקויים תחושתיים. כשנשאלת השאלה האם ומתי להפנות לריפוי בעיסוק חשוב לשאול האם ההתנהגויות הללו מפריעות להשתתפות של הילד בפעילויות תואמות גיל או שמא הוא או הוריו מצאו אסטרטגיה יעילה המאפשרת השתתפות (למשל, ילד אשר אינו סובל מגע, ולכן אינו סובל לעמוד בשורה, יכול לבחור לעצמו להיות האחרון בשורה – זאת אסטרטגיה יעילה המאפשרת לו שליטה ומאפשרת לו השתתפות בפעילות כיתתית).
- ילד שלא אוהב לשחק במשחקי חצר
- ילד שמתקשה לעבור מבגדי חורף/קיץ ולהיפך
- ילד שאינו סובל מגע מרפרף על עורו וחייב שיגזרו את התוויות של הבגדים.
- ילד שמתקשה להתמודד עם נסיעה במכונית
- ילד שמתקשה לווסת את הכח שלו (דוחף חזק מדי, שובר דברים)
- ילד שסותם אזניים/צורח לשמע רעשים חזקים (כגון שואב אבק, בלנדר ועוד)
- ילד שמגיב בצורה קיצונית, ברלפקס הקאה, ליד ריחות חזקים (כגון חנויות קפה, ביצים וכו')
- ילד שמנהל את גופו בנוקשות ניכרת (יסובב את כל גופו ולא רק את ראשו כשיקראו בשמו)
- ילד המגלה קשיים בפעילויות הגיינה יומיומיות (צחצוח שיניים, שטיפת פנים ועוד).
- ילד שאינו מרגיש כאב
- ילד שמתקשה להרגיש מתי רעב/שבע
- ילד עם קשיי שינה מרובים (מאד מתקשה להרדם, עלול להתעורר המון פעמים במהלך הלילה)
- ילד שבוחר שלא להשתתף ביצירה בגן